کرم خراط، شب پره فری یا پروانه پلنگی با نام علمی Zeuzera pyrina آفت جدی درختان گردو و سیب در ایران است. لارو کرم خراط، ترکه، شاخه های بزرگ و تنه های درختان میوه را سوارخ کرده، باعث خسارت می شود و اگر به موقع کنترل نشود، منجر به نابودی کامل درخت می شود. یکی از روش های مبارزه با این آفت، استفاده از تله های فرمونی کرم خراط به عنوان یک روش مبارزه بیولوژیکی موثر است.

امروزه بسیاری از کشاورزان پیشرو، از تله فرمونی برای کنترل و پایش جمعیت این آفت استفاده می کنند. روشی بدون استفاده از سموم شیمیایی و با هزینه کم. از اینرو در این مقاله سعی کردیم در مورد کاربرد تله های فرمونی، خرید تله فرمونی کرم خراط و هر آنچه که باید در مورد این شیوه مبارزه کم هزینه و بدون استفاده از سموم شیمیایی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تله فرمونی چیست؟

فرومون ها مواد شیمیایی هستند که توسط حشرات و سایر حیوانات برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می شوند. حشرات این سیگنال های شیمیایی را برای کمک به جذب جفت، هشدار دادن به دیگران در مورد شکارچیان یا یافتن غذا ارسال می کنند.

از تله فرمونی می توان برای پایش جمعیت آفات هدف در صنعت کشاورزی یا حتی مناطق مسکونی استفاده کرد. این تله که به اشکال مختلف تولید می شود، روی درختان و به تعداد لازم آویزان می شود و حشرات هدف را به دام می اندازد. فرمون ها که در انواع مختلف یافت می شوند به تله هایی که اشکال مختلف دارند، اضافه شده، آفات را به سمت خود جلب می کند. وقتی آفت روی تله نشست، به خاطر چسبنده بودن سطح تله، همانجا گیر می کند و از بین می رود.

با نظارت مداوم برای جمعیت حشرات، ممکن است بتوان هجوم را قبل از وقوع آن تشخیص داد. تشخیص زودهنگام حشرات آفت با استفاده از تله های فرمونی می تواند آسیب به کشاورزی و سایر گیاهان را نیز کاهش دهد.

کاربرد تله فرمونی کرم خراط

همانطور که گفتیم، کرم خراط یا شب پره فری یکی از مهمترین آفات درختان گردو و سیب است. این آفت، سالانه خسارت سنگینی به کشاورزان وارد می کند. از اینرو، مبارزه با آنها بسیار حائز اهمیت است. کشاورزان سنتی برای مقابله با پروانه پلنگی معمولاً از سموم شیمیایی، از جمله سم دیازینون 60 درصد و یا کلرپریفوس متیل 40 درصد استفاده می کنند. با توجه به افزایش قیمت سموم در بازار و هزینه سمپاشی درختان در وسعت های زیاد، این روش پر هزینه بوده و عملاً صرفه اقتصادی ندارد.

سمپاشی شدید و مستقیم با حشره‌کش ‌های شیمیایی علیه آفات چوب خوار بسیار دشوار و پر هزینه است. از این رو بهتر است این آفت را با روش های جایگزین، کنترل کرد. به همین خاطر، برای کنترل کرم خراط از روش های مبارزه مکانیکی مثل هرس و حذف شاخه های آلوده به لارو آفت و سوزاندن آنها نیز استفاده می شود. این روش مبارزه نیز با زحمت و هزینه زیادی همراه است. پیدا کردن شاخه ها و تنه های آلوده به کرم خراط، آنهم در وسعت زیاد، علناً غیر ممکن است. هر چند نسبت به مبارزه شیمیایی به صرفه تر است و به محیط زیست نیز صدمه نمی رساند.

اما یکی از بهترین روش های مبارزه با پروانه پلنگی، استفاده از تله فرمونی کرم خراط به عنوان شیوه مبارزه بیولوژیکی است. پایش جمعیت آفات با تله های فرمونی موثرترین و به جرات می توان گفت که کم هزینه ترین تکنیک مبارزه با این آفت است. این تله فرمونی در دو شکل ذوزنقه و دلتا موجود است و در برخی از قسمت های خاص و در ارتفاع مختلف روی شاخه های درخت گردو آویزان می شود. با شکار انبوه پروانه کرم خراط به کمک تله فرمونی و به دام انداختن حشره نر، جمعیت این آفت کم شده و باعث کاهش هزینه کنترل آفت شب پره پلنگی می شود.

تله ی فرمونی کرم خراط چگونه عمل می کند؟

تله فرمونی کرم خراط با شکار انبوه جنس نر و اختلال در جفت گیری حشره، باعث بر هم زدن نسبت جنسی آفت می شود. تله فرمونی درخت گردو که به شکل دلتا و ذوزنقه ای است، حاوی فرمون های جنسی است که می تواند حشره نر را فریب دهد، به سمت خود جلب کند و در نهایت به دام بیندازد.

این تله ها آغشته به فرمون‌های جنسی هستند؛ جاذبه‌ های شیمیایی قوی که از حشرات ماده ساطع می ‌شوند. فرمون جنسی توسط نرها شناسایی می ‌شوند و به آنها در یافتن ماده‌های بارور نشده برای جفت‌گیری کمک می‌ کنند.

امروزه تله های فرمون جنسی سنتتیک با هدف حفاظت از محیط زیست برای کنترل آفات اصلی، از جمله اختلال در جفت‌گیری، به دام انداختن انبوه حشرات، «فریب دادن و کشتن» و تا حدودی «فریب و آلوده کردن» آنها استفاده می شود.

موثرترین فرمون جنسی که در تله فرمونی درخت گردو استفاده می شود، فرمون پروانه Z.pyrina، S.tipuliformis و ترشحات فرمون های جنسی طبیعی است که از پروانه های ماده بالغ گرفته می شود.

تله ی فرمونی کرم خراط پروانه های نر را شکار می کند و با کاهش توانایی جفت گیری ماده ها، باعث کاهش جمعیت آنها می شود. در این روش بخش بزرگی از پروانه های نر از یک جمعیت، در یک نسل خاص، آن هم قبل از جفت گیری، از بین می روند. حذف نرها از یک جمعیت، که نتیجه معمول به دام افتادن با فرومون های جنسی این پروانه است، می تواند تأثیر قابل توجهی بر تولید مثل داشته باشد.

کاربرد تله فرمونی درخت گردو

تله فرمونی درخت گردو برای مبارزه با کرم خراط استفاده می شود. در بالا به طرز کار این تله اشاره کردیم. در این بخش به نحوه استفاده و تعداد تله های فرمونی در هکتار صحبت خواهیم کرد.

تله‌های فرمونی کرم خراط به دو منظور ردیابی آفت و شکار انبوه حشره نر در باغ نصب می‌ شوند. ارتفاع نصب و تعداد مورد استفاده برای هر یک از این اهداف متفاوت است. اگر می خواهید از تله فرمونی به قصد شناسایی و ردیابی آفت استفاده کنید، ۱ یا ۲ عدد تله آغشته به فرمون مربوطه در باغ و در ارتفاع 2-4 متری کافی است.

اما اگر برای شکار انبوه حشره نر استفاده می شود، باید تعداد ۳۰۰ عدد از فرمون را برای یک هکتار به کار ببرید. توجه داشته باشید که استفاده از تله فرمونی موجب کاهش تراکم و در نتیجه کاهش میزان استفاده از سموم شیمیایی می‌گردد، اما به طور کلی نیاز به سم پاشی را از بین نمی‌ برد.

فرقی نمی کند این تله ها به شکل دلتا باشند یا ذوزنقه ای اما توزیع و ارتفاع قرار گیری آنها روی درخت مهم است. نتایج تحقیقات علمی که در حوزه مبارزه بیولوژیکی کرم خراط درخت گردو انجام شده است، نشان می دهد که بهترین ارتفاع برای استفاده از تله فرمونی درخت گردو، 6 متر می باشد. در این ارتفاع بیشتر حشره های نر جذب تله شده و به دام می افتند.

ممکن است بپرسید که برای شکار موثرتر حشره نر، بهتر است از کدام شکل تله فرمونی استفاده کنیم.

تله های دلتا یا ذوزنقه ای (بالی) کدام موثرترند؟

تله های ذوزنقه ای (بالی) به خاطر داشتن سطح مقطع بزرگتر ( حداقل 140 سانتی متر) و سطح چسبندگی بیشتر نسبت به تله دلتا، در شکار حشره نر این آفت موثرتر عمل می کند. حشره کامل پروانه فری جثه بزرگی دارد و بهتر است از تله فرمونی ذوزنقه ای استفاده شود.

اما بهترین زمان نصب تله فرمونی برای مبارزه با کرم خراط گردو چه موقع است؟

بهترین زمان نصب تله فرمونی درخت گردو در زمان شروع آلودگی است. زمانی که با خروج شیره قهوه ای رنگ از تنه یا ساقه درخت، خروج این حشره از درخت قابل تشخیص است. هنگام نصب تله فرمونی سعی کنید شاخه و برگ درخت در اطراف تله را هرس کنید و تله فرمونی را به صورت ثابت و با فاصله کمی از درخت (بیش از 1 متر) نصب کنید.

در جدول زیر تعداد، زمان استفاده و ارتفاع نصب تله فرمونی درخت گردو آورده شده است.

کاربرد

تعداد در هر هکتار

زمان استفاده

ارتفاع نصب

شناسایی و ردیابی

1 یا 2 عدد

در تمام طول سال بخصوص بهار و تابستان

2-4 متر

شکار انبوه

300-350 عدد

پیش از ظهور حشرات بالغ (بهار و تابستان)

۱.۵ تا ۲ متر

نکاتی که هنگام نصب تله های فرمونی باید رعایت کرد:

  • هر فرمون برای یک حشره خاص طراحی شده است. هیچ تله ای برای همه حشرات موثر نخواهد بود.

  • برخی از فرمون ها ممکن است نسبت به آفت کش های معمولی خطر کمتری داشته باشند.

  • برای به دام انداختن بهتر حشرات جدید، لور یا مقطع چسبناک تله ها باید اغلب تعویض شوند.

  • تله های فرمونی آفات را جذب می کند. آنها را در مکان های پر رفت و آمد نزدیک مردم یا باغ ها قرار ندهید، به ویژه نزدیک کندوهای زنبورها عسل.

  • تله ها می توانند با بارندگی، رطوبت زیاد هوا، عملکرد خود را از دست بدهند. بعد از شرایط جوی ناپایدار، تله های را چک کنید ببینید آیا نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.

  • تله ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

  • دست های خود را بعد از استفاده از فرمون ها بشویید، و لباس خود را تعویض کنید. (ممکن است آفات را به دنبال خود بکشانید)

قیمت فرمون کرم خراط

فرمون کرم خراط برای مبارزه با شب پره فری درخت گردو، یکی از روش‌های نوین جهت شناسایی و شکار انبوه این آفت می باشد. قیمت تله فرمونی کرم خراط هم ردیابی و هم اخلال در جفتگیری در بازار متفاوت است. بسیاری از آنها نمونه های خارجی دارند و برخی از آنها ایرانی و حتی دست ساز هستند. از اینرو، قیمت دلار در بازار و نوسانات شدید آن می تواند روی قیمت این محصول تاثیر بگذارد.

قیمت تله فرمونی با ویژگی‌ فرمون رابط مستقیم دارد. قیمت مناسب تله فرمونی با ویژگی های زیر را از سایت ما بگیرید.

ویژگی فرمون

  • پخش کننده فرمون با داشتن ۱ میلی‌گرم ماده موثر

  • ماندگاری فرمون به مدت ۴۰ روز در محیط بعد از نصب (بسته به شرایط و دمای محیط)

  • قابل استفاده در همه انواع تله فرمونی

قیمت خود فرمون بسته به کیفیت و ماندگاری، نیز متفاوت است. برخی از آنها اهسته رهش هستند و قیمت بالاتری دارند. برای خرید تله فرمونی و فرمون جنسی و شیمیایی می توانید با کارشناس فروش ما در تماس باشید.

خرید تله فرمونی کرم خراط

خرید تله فرمونی کرم خراط این روزها به دلیل تنوع و شکل و عوامل دیگر، چالش بر انگیز است. اینکه کدام تله فرمونی با شرایط باغ گردو شما مناسب تر است. اینکه کدام فرمون بیشترین تاثیر را روی شناسایی و یا کاهش جمعیت نر شب پره فری دارد، روی خرید این محصول موثر است.

حین خرید تله فرمونی کرم خراط و استفاده از آن باید نکات زیر را ملاحظه بفرمایید:

  • فرمون باید در دمای کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

  • نگهداری فرمون در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد باعث ماندگاری ۲ تا ۴ ساله می شود.

  • در هنگام نصب تله و قرار دادن فرمون درون آن حتما از دستکش استفاده نمایید

  • فرمون باید طوری درون تله قرار داده شود که جریان هوا کاملا به آن برخورد نماید

  • همزمان با نصب فرمون، به تغذیه و آبیاری درختان توجه کنید.

  • چنانچه از تله فرمونی به منظور ردیابی آفت استفاده می کنید، فرمون باید تقریبا برای یک فصل ماندگاری داشته باشد.

قبل از خرید این محصول، از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناس فروش ما تماس بگیرید و از مشاوره و راهنمایی رایگان بهره مند شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید